FILANTROPIJA: Hrvatska može biti ponosna na svoje građane
Pokazali smo da znamo i možemo više!
Kao i svake godine, britanska organizacija Charity Aid Foundation (CAF) objavila je rezultate Indeksa davanja za 2015. godinu. CAF World Giving Index poznat je diljem svijeta kao vodeći instrument za mjerenje darežljivosti/širokogrudnosti naroda širom svijeta. Cilj mu je pružiti uvid u opseg i prirodu promjena ljudske velikodušnosti u svijetu.
U 2015. godini napravili smo golem korak u velikodušnosti, u tri kategorije. Mjere se, naime, tri područja: davanje novca, davanje vremena/volontiranje i spremnost pomoći neznancu. Odgovori nam nude općenito razumijevanje globalne velikodušnosti i naše pozicioniranosti između 145 zemalja.
Skok Hrvatske za 68 mjesta
U tablici možemo vidjeti napredak Hrvatske u sve tri kategorije:
U odnosu na mjerenja iz prošlih godina kada smo uglavnom dijelili pretposljednje mjesto, u 2015. godini od 145 zemalja obuhvaćenih istraživanjem nalazimo se na 62. mjestu. Pozitivni pomak za 68 mjesta možemo nazvati najvećim napretkom koji je jedna država napravila. Za to možemo prvenstveno zahvaliti znatnom povećanju u doniranju novca. Vrlo je vjerojatno da su povod za prikupljanje sredstava bile velike poplave u cijeloj južnoj Europi u svibnju 2014. godine. Svakako treba spomenuti dobro organizirane SMS donacije u koje se uključio velik broj ljudi diljem Hrvatske.
Korištenje metodologije
Izvješće se prvenstveno temelji na podacima iz Gallup World Polla, kontinuiranog istraživačkog projekta koji se provodi u više od 140 zemalja. U 2015. godini anketa pokriva područje koje zajedno predstavlja oko 96% svjetske populacije (oko 5,1 milijarde ljudi). Uključene države i pitanja koja su postavljena u svakoj regiji variraju od godine do godine. Upitnici se popunjavaju na reprezentativnom uzorku od prosječno 1.000 pojedinaca od 15 godina na više. Obuhvaćena su cijela područja države, uključujući i ruralne prostore. U većim državama kao što su Kina ili Rusija uzorci su najmanje 2.000 osoba, a u manjim je državama reprezentativni uzorak 500 do 1.000 osoba. Istraživanja se provode putem telefona ili licem u lice, ovisno o pokrivenosti zemlje telefonskom mrežom.
Remetilački događaji i dalje će imati utjecaj na velikodušnost svijeta. Primjerice, udio osoba koje doniraju novac u Ukrajini više se nego učetverostručio u 2014. godini u odnosu na prethodnu godinu, vjerojatno zbog napora za prikupljanje sredstava za osobe pogođene konfliktom. Irak dolazi na vrh zemalja kada govorimo o pomaganju nepoznatoj osobi, unatoč kontinuiranu problemu sigurnosti u toj zemlji.
U drugom primjeru svjedočimo izvanrednoj izdržljivosti koju pokazuju Iračani. U svojoj velikodušnosti vjerojatno crpe snagu iz raznolikih kulturnih i vjerskih prilika te plemenskih zajednica i običaja, i to može biti u neku ruku razlog i odgovor na povećane potrebe u toj zemlji. Konačno, Hrvatska, Crna Gora, Srbija i Bosna i Hercegovina doživjele su znatan porast u doniranju novca, kao pozitivan odgovor naroda na velike poplave u cijeloj južnoj Europi u svibnju 2014. godine, ili na trenutačnu migrantsku krizu koja se proteže i u ovom djelu svijeta.
Prvi put od 2008. godine – otkada se mjeri stupanj velikodušnosti – muškarci su skloniji dati novac više nego žene. Dok u razvijenim državama u davanju novca prednjače žene, najnoviji podaci pokazuju da na globalnoj razini postoji mala razlika prema kojoj su muškarci više skloni dati novac.
Prvih deset zemalja prema ukupnom zbroju prema svim kategorijama
Preporuke za poboljšanja
Vlade širom svijeta trebaju:
- osigurati pošteno, dosljedno i transparentno napravljene zakonske okvire za rad organizacija civilnog društva
- kroz različite zakonom određene poticaje olakšati ljudima pomaganje i doniranje novca gdje je to moguće
- promicati vrednote civilnog društva kao nezavisni glas u javnom životu i poštivati pravo organizacija na građanski aktivizam
- organizacijama civilnog društva osigurati transparentnost djelovanja i informirati javnost o njihovu radu
- poticati dobrotvorne akcije i davanje sukladno razvoju njihovih gospodarstava i mogućnosti građana, posebice srednje klase
Cjelovit izvještaj Charity Aid Foundation za 2015. godinu pogledajte OVDJE.