Trend kulture davanja prati opću situaciju u Hrvatskoj
Ugledna britanska organizacija Charities Aid Foundation (CAF) svake godine objavljuje Svjetski indeks davanja (World Giving Index) kojim prati kulturu davanja u zemljama širom svijeta.
Hrvatska se u izvještaju za 2014. godine smjestila na 130. mjesto koje dijeli s Crnom Gorom (2013. godine dijelili smo 133., pretposljednje, mjesto s Kinom), a iza nas se nalaze jedino Ekvador, Palestinski teritorij, Venecuela i Jemen. Istraživanje obuhvaća 140 zemalja, a provodi ga tvrtka za istraživanje tržišta Gallup na reprezentativnom uzorku stanovništva.
Svjetski indeks davanja oslanja se na tri kriterija odnosno aspekta ljudskog ponašanja: pomaganje nepoznatima, darivanje novca i odvajanje vremena za volontiranje. Prema kriteriju pomaganja, Hrvatska se nalazi na 131. mjestu (indeks 29%), a vrijeme iskorišteno za volontiranje nas smješta na 108. mjesto (indeks 10%). Najbolji rezultat ostvarili smo u kategoriji darivanja novca u dobrotvorne svrhe u kojoj zauzimamo 101. mjesto (indeks 14%).
Drago Vručinić, upravitelj Zaklade Zamah, ovako komentira rezultate izvještaja: “Nažalost, 131. mjesto koje držimo čvrsto s Crnom Gorom ukazuje da možemo puno toga učiniti u hrvatskom društvu kako bismo se pomaknuli prema boljem. Prvenstveno ne mislim da se radi o količini novca i vremena već više o slabom razumijevanju kulture davanja, odgovornog davanja i spremnosti da se nekome na taj način pomogne. U području volontiranja i naši pokazatelji u Hrvatskoj ukazuju na slab odaziv, naročito mladih (prema istraživanju Instituta za društvena istraživanja iz 2013., tek je 6,9% mladih imalo iskustvo volontiranja u organizacijama civilnog društva).
Bilo da je riječ o novcu ili volontiranju, naša je spremnost najizraženija u slučajevima humanitarnih i prirodnih katastrofa ili kod teško oboljele djece. Ovako drastično loši rezultati (4 godine za redom) ukazuju na nedostatak znanja o filantropiji, manjkavoj edukaciji djece i mladih, neprovođenju nacionalnih kampanja o filantropiji koja uključuje odgovorno darivanje, volontiranje, ulogu zaklada u društvu te društvenu odgovornost poslovnog sektora.”
Ukupno prvo mjesto dijele Sjedinjene Američke Države i Mianmar (Burma), a kako stoje druge zemlje pogledajte u cjelokupnom World Giving Index izvještaju.